5 redenen waarom sales Fun is!

Verkopen is één van de belangrijkste taken op deze aardbol. Alles wat jij hebt en nog zult krijgen is het resultaat van iemand die jou dat, ergens een keer, heeft verkocht. Door te verkopen ben jij een belangrijke schakel tussen jouw product of dienst en de klanten die daar voordeel van hebben. Bedenk eens wat voor mooie uitvindingen er gedaan zijn in de wereld? Geneesmiddelen, mobiele telefoons, therapieën die ons van diverse pijnen afhelpen, trainingen die ons helpen bij het ontwikkelen van onszelf en onze business.

Zonder de verkoop daarvan zouden al deze mooie producten of diensten en alle fraaie oplossingen voor de behoeftes (dan wel: pijn) die wij hebben, ergens in een kast liggen. Zonde toch? Ik wil heel graag dat jij jouw doelgroep gaat helpen met al het moois dat jij te bieden hebt. Overigens, en dat zeg ik in mijn trainingen ook vaak, zijn we vaker bezig met verkopen dat je zult denken: we verkopen onze kinderen waarom ze hun huiswerk moeten doen of onze plannen aan collega’s op het werk. In alles wat we doen komt de kunst van het verkopen om de hoek kijken wanneer we proberen beslissingen te beïnvloeden of een reactie te krijgen op onze ideeën en inspanningen.

De volgende 5 redenen vertellen jou waarom verkopen het beste en leukste onderdeel is van het ondernemen:

  1. Verkopen maakt jou 100% bulletproof

Het engste aan verkopen is vaak de angst voor afwijzing. Het bellen van een prospect voor een afspraak of het sturen van een e-mail naar een vreemde kan behoorlijk uitdagend zijn. Zeker als je daar net mee begint. Vooral als je een negatieve associatie hebt bij verkopen, wordt het extra spannend. Na een aantal jaren ervaring wordt het steeds makkelijker. Je realiseert je dat “afwijzing” eigenlijk een lollig deel van het leven is – iets dat er gewoon bij hoort – en dat de uitspraak: “Er zwemmen meer vissen in de zee” eigenlijk heel realistisch is. Afwijzing zegt gewoon dat een bepaald persoon – om wat voor reden dan ook -, op dat moment even geen behoefte heeft aan hetgeen jij te bieden hebt. So what? De volgende keer heeft hij dat wel. Prima toch? Denk je dat een haai altijd succes heeft bij het vangen van een prooi? Of dat een cheetah echt altijd iedere gazelle vangt? Nou ‘nee’ dus, maar ze blijven het proberen. Dat is precies de mindset die jij nodig hebt bij het binnenhalen van nieuwe klanten. En wat als een prospect (jouw potentiële klant) aangeeft nooit meer door jou gebeld of gemaild te willen worden? Dat gebeurde mij laatst nog. Nou en? Er zijn ik weet niet hoeveel bureaus of bedrijven in dit land die behoefte hebben aan wat jij te bieden hebt. Jammer voor hen dat zij niet de mogelijkheid aangrijpen om te horen wat jij voor ze kunt betekenen. Dat ze moeten missen welke pijn jij voor ze kunt oplossen. Misschien weten ze nog niet eens dat ze een probleem hebben. Dat kan ook. Zijn ze er nog niet klaar voor. Prima, dan komen ze vanzelf wel weer bij je terug.

  1. Je mag anderen helpen bij het oplossen van hun problemen

Als ondernemer bied jij de wereld oplossingen voor problemen. Producten en diensten zijn door jou gecreëerd om particulieren of bedrijven verder te helpen. Op het moment dat jij luistert naar de problemen die jouw prospect heeft, is het behoorlijk bevrijdend als hij vervolgens hoort welke oplossing jij hebt om het daar vanaf te helpen. Een verademing. Je komt brengen tenslotte, niet halen. Op het moment dat jij doet waar je goed in bent, maak je het leven van een ander aangenamer. Hoe leuk is dat? Ik vind dat nog altijd een hele opwindende en vrolijke gedachte. Als ik hoor dat vrouwen een nieuwe opdracht hebben binnengehaald door de training die ze bij mij hebben gevolgd, dan word ik daar blij van. Fijn toch dat ik haar heb kunnen helpen door haar mijn pakket te verkopen? En je hoeft geen filantropische instelling te zijn om een goed gevoel te krijgen bij het helpen van een ander. Ook als je er voor betaald krijgt, is het een hele plezierige gedachte dat je iedere dag opnieuw bezig bent om er voor te zorgen dat een ander geholpen is door jouw inspanning.

  1. Verkopen maakt je een goede luisteraar!

Een van de grootste misverstanden over verkopen is dat men denkt dat je goed moet kunnen praten. Het zijn nu juist die overdreven babbelaars die de slechtste verkopers zijn. Oké, het is waar dat je een mooi verhaal moet kunnen vertellen en jezelf op de juiste manier moet kunnen presenteren, maar het allerbelangrijkste is toch dat je goed moet kunnen luisteren. Je moet in staat zijn oprechte interesse te hebben, te voelen en vooral ook te tonen. Je moet uitstekende vragen stellen, goed luisteren naar de antwoorden en vervolgens jouw oplossing daar op aan laten sluiten. Als je het goed doet ben je 80% van de tijd aan het luisteren en slechts 20% van de tijd zelf aan het woord. Deze vaardigheid doet wonderen bij al jouw overige (privé)-relaties. Geloof me: het werkt!

  1. Verkopen is iedere dag weer anders en constant uitdagend

Voor mij is dit één van de favoriete aspecten van het verkopen. Het maakt niet uit wat je verkoopt, maar je ontmoet steeds nieuwe mensen met allemaal weer andere behoeftes en verhalen. Je bent steeds onderweg en iedere dag is anders. Never a dull moment!

  1. Verkopen is fun voor de portemonnee

Geld is niet alles, maar het betaalt wel je rekeningen en zorgt voor de levensstijl die jij ambieert. En als ondernemer is omzet en winst sowieso belangrijk. Als jij bereid bent te investeren in het leren verkopen en daar ook echt uren in stopt, dan zal dat 100% zeker resulteren in meer klanten, leukere klanten en meer omzet. Een goede verkoper zal niet snel in de financiële problemen zitten.

Een simpel rekensommetje. Verkopen is als volgt: (X) telefoontjes plegen zorgt voor (Y) afspraken. Van iedere 10 afspraken die je hebt kun je (X) zien als een goede match. Je zit met jouw doelgroep aan tafel en spreekt met de juiste persoon. Van die (X) goede matches, eindigen er (Y) in een deal. Vul zelf X en Y in en er komt vanzelf geld binnen. Zo simpel is het echt. En naarmate je het vaker doet, worden je resultaten beter. Conclusie: doen, beginnen, starten en gaan!

Nu kan ik nog tig meer redenen verzinnen waarom sales FUN is, maar ik hoor graag wat het voor JOU leuk en belangrijk maakt. Deel het hieronder in het reactieveld, dan kunnen we samen nog meer lol aan het verkopen beleven.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *