5 tips om je sales een zomerboost te geven

Veel ondernemers leggen zich neer bij de komkommertijd. Accepteren dit alsof het een feit is: business in de zomer is nu eenmaal minder of lastig. Maar de grap is: niets is minder waar! En als eigenaar is het verstandig om je mindset hierop aan te passen.
De zomer is het vakantieseizoen, maar jij hoeft niet te accepteren dat dit ook minder business betekent. Juist wanneer anderen slapen is het goed dat jij wakker wordt. Als je onderstaande tips opvolgt, kun jij kansen creëren terwijl anderen op het strand liggen.

1. Besluit met overtuiging dat je niet meedoet aan de vertraging in de zomer.

Maak duidelijke plannen hoe je deze zomer gaat bloeien. En als je medewerkers hebt, sta ze dan niet toe in deze langzame modus terecht te komen. Zet duidelijke doelen neer en maak een lijst van alle activiteiten die je gaat ondernemen om deze doelen te bereiken. Geef jezelf deadlines om in beweging te komen. Geen excuses, geen uitvluchten en geen negatieve omgeving. Je zult verbaasd zijn wat je allemaal kunt bereiken. Voor mijzelf is de zomer vaak één van de meest drukke periodes waar ik de meeste omzet haal.

2. Focus je op je vaste, trouwe klanten.

Sta vooraan in ‘de komkommertijd’ en laat je beste klanten weten dat je beschikbaar bent deze zomer. Richt je op degene die in de laatste 3 maanden iets bij je hebben gekocht. Stuur ze een email, bel ze op en/of via social media. Blijf in contact met deze trouwe klanten en vraag bijvoorbeeld hoe jij ze kunt helpen bij de voorbereidingen voor hun vakantie om het gat te vullen tijdens hun afwezigheid. Denk met ze mee over hoe zij het beste deze tijd door kunnen komen.

3. Richt je op drukke prospects die zich geen lange vakantie kunnen permitteren.

Richt een aantal van je marketing en verkoopactiviteiten op prospects die in juli en augustus gewoon aan het werk zijn. Onthoud dat dit overduidelijk drukke mensen zijn die zich geen lange vakantie kunnen veroorloven. Neem het initiatief door ze via diverse kanalen te bereiken. Of dat nu via flyers is, email of social media, dat maakt niet uit. Laat deze groep weten dat je er bent en biedt ze iets waardevols aan. Een aanbod op maat gemaakt waarbij je rekening houdt me de dingen die voor hen nu heel erg belangrijk zijn en de tijdsdruk waar ze mee te maken hebben. Ga op zomertour om het zo maar te zeggen.

4. Bedenk een goede zomerpropositie om omzetverlies te compenseren.

De kans is groot dat je meer uit iedere deal moet halen om de dalende zomeromzet te compenseren. Ga slim en creatief te werk door te bedenken hoe je jouw bestaande producten en diensten op een andere manier kunt verpakken. Letterlijk en/of figuurlijk. Een speciale zomeractie of seizoenspromo. Geef je klanten of prospects iets extra’s. Combineer twee producten en diensten die normaal gesproken alleen los van elkaar verkrijgbaar zijn. Net als je bijvoorbeeld ziet bij diverse boekwinkels, die verschillende tijdschriften bundelen tijdens de zomer voor een speciale prijs of met een extra cadeau erbij.

5. Service is belangrijker dan sales, dus maak het een topprioriteit.

Service verlenen is het hele jaar door belangrijk. Het is een doorlopende commitment. De zomer is jouw moment om je te onderscheiden. Zeker als jouw concurrenten in de rustige vakantiestand staan en wat minder gefocust zijn. Laat zien dat jij gemotiveerd bent en snel kunt schakelen en speciale wensen kunt invullen. Ook al betekent het dat je er misschien wat extra’s voor moet doen zoals vroeger open, later dicht, dingen op locatie doen als dit niet gebruikelijk is of wat dan ook. Dit is echt slim en je zorgt voor een blijvende goede indruk.

De zomerperiode kun je dus zien als komkommertijd, maar je kunt er ook voor kiezen het jouw beste seizoen van het jaar te maken. Een periode waarin je trouwe klanten bijzonder goed bedient en wat extra’s geeft. Ee periode waarin je slim omgaat met concurrentie en nieuwe klanten aantrekt door een draai te geven aan je aanbod. Kortom: de zomer is het ideale seizoen om jouw sales een boost te geven! Wil jij gratis extra tips om de zomer succesvol door te komen? Meld je dan aan voor mijn gratis online training ‘Jezelf beter verkopen in 90 minuten!’ van vrijdag 12 augustus om 10.00 uur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *