Mensen vragen regelmatig naar het geheim van de gunfactor. Hoe word je een succesvolle verkoper en welke rol speelt de gunfactor hierin? Ik leg het je hier uit!
Als je het woord “gunfactor” intoetst op Google valt het aantal bruikbare zoekresultaten gek genoeg tegen. Het positieve is wel dat iedereen die er wat over schrijft ervan overtuigd is dat je het kunt verhogen. Dit in tegenstelling tot de X-factor. Die heb je of heb je niet. Naar aanleiding van alle vragen die ik hierover krijg, ben ik gaan bedenken waarom ik de gunfactor heb. Dat is best lastig te bepalen, omdat je de gunfactor van anderen krijgt. Het is iets wat niet bij jou ligt, maar iets wat je wordt toegeschreven.
Hoe kun je het dan toch beïnvloeden? Lees hieronder mijn 7 gouden tips:
-
Doe zaken met de juiste intentie
Waar ik, onder andere, op uit ben gekomen ben is het volgende: oprechte interesse en een goede, positieve intentie! En dat komt van binnen uit. Je bent echt geïnteresseerd in de ander en zijn problemen. Of je doet alsof. Dat laatste werkt niet. Daar wordt altijd snel doorheen geprikt.
-
Wees eerlijk en niet sociaal wenselijk
Ik heb in mijn werk altijd de intentie en gedrevenheid om een ander verder te helpen. Om ze naar een hoger niveau te tillen, de pijn voor ze op te lossen. Dat betekent dat je soms je nek moet durven uitsteken door geen compliment te geven, maar juist een tik uit te delen om jouw prospect wakker te schudden. Doe dus niet sociaal wenselijk, maar gun je prospect de naakte waarheid. Daar hebben alle partijen meer baat bij.
Op basis van mijn ervaring, mijn conversie ligt rond de 90%, weet ik dat je heel erg veel kunt zeggen en maken als je intentie positief is. Je komt met veel weg om het zo maar te zeggen. En geloof me; ik heb soms hele pittige dingen tegen prospects gezegd. Een positieve intentie overstijgt complimenten uitdelen, rechtop zitten en charmes in de strijd gooien. Wat is de waarde van het stellen van goede vragen als jouw intentie verkeerd is?
-
Doe dat wat het beste is voor jouw prospect
Het enige dat je daar voor hoeft te doen is naar binnen gaan en jezelf afvragen: “Wat is mijn intentie met deze mogelijke opdrachtgever? Wil ik scoren en imponeren of wil ik helpen?” Jij wilt – als het goed is – het beste voor je klanten en prospects en dat straal je uit. Je neemt jezelf en de pijn van je toekomstige klant serieus. Als je laat zien dat je meedenkt en bereid bent gratis goed advies te geven, dan vergroot dit jouw betrouwbaarheid en daarmee ook je gunfactor. We doen tenslotte graag zaken met iemand die we vertrouwen. Dat in combinatie met al jouw vaardigheden en kwaliteiten maakt dat jij de opdracht krijgt en niet de ander.
-
Wees empatisch!
Verkopen op professioneel niveau betekent dat je een relatie opbouwt met prospects, warm aanbevolen contacten (leads) en klanten. Succesvolle relaties zijn gebaseerd op empathie. De mensen met wie jij contact hebt moeten het gevoel krijgen je ze oprecht begrijpt en daadwerkelijk geeft om hun problemen. Empathie bouw je op door je doelgroep te leren kennen. Ga daar heen waar zij zich ook bevinden. Doe wat zij doen, lees wat zij lezen. Kruip in hun hoofd en hart en zoek naar het knopje. Wat drijft ze nu precies? Wat triggert hen? Kies je doelgroep niet alleen uit op basis van waar jij denkt dat het geld zit, maar omdat je van binnenuit de drive en motivatie hebt om die groep ook echt te willen helpen.
-
Toon moed, lef en durf!
Je moet bereid zijn om risico’s te durven nemen als ondernemer. Probeer nieuwe manieren uit om iets te doen. Moed is niet de afwezigheid van angst, maar de bereidheid om actie te nemen, terwijl je bang bent. Moed kun je opbouwen door eerst kleine stappen te zetten en kleine risico’s te nemen en stap voor stap steeds grotere. Een andere manier is door nieuwe vaardigheden te ontwikkelen op terrein dat voor jou onbekend is. Stap uit je comfortzone! Mijn ervaring is dat dit wordt opgepikt door de mensen (en dus ook jouw toekomstige klanten) om jou heen. Moed wordt altijd gewaardeerd en vroeg of laat beloond. Ook dat is gunfactor!
-
Toon doorzettingsvermogen en wees consequent
De gunfactor is geen trucje dat je inzet om snel resultaat te boeken. Het is een combinatie van factoren, persoonlijke eigenschappen en aangeleerde succesgewoontes die er voor zorgt dat je het ontvangt. Het is belangrijk dat je regelmatig van je laat horen en jouw prospects actief blijft benaderen om ze beter te leren kennen. Wees bereid dit te doen zonder dat het direct iets oplevert. Zorg er voor dat je consequent bent in de boodschap die je uitstraalt. Herhaal de voordelen die jouw product of dienst heeft voor de klant, zet door in de (verkoop)strategie die je hebt gekozen en blijf consequent in de manier waarop je jouw klanten en prospects benadert. Het komt maar al te vaak voor dat de interesse voor de klant en het enthousiasme om hen te helpen als sneeuw voor de zon verdwijnt als het niet snel genoeg wordt omgezet in een deal.
-
Doe alles wat je doet met passie!
Naast de dingen doen met de juiste intentie gaat het ook om jouw vuur! De mate van passie die je bezit weerspiegelt jouw gunfactor. En omgekeerd. Jouw gunfactor weerspiegelt jouw mate van passie. Hoe meer passie jij hebt voor je vak, je klanten en prospects, hoe mensen jou de opdracht gunnen. Waarom doe je wat je doet? Waar zit jouw drive?
Samengevat zijn dit zijn 7 tips die de gunfactor verhogen:
- Doe zaken met de juiste intentie
- Wees eerlijk en niet sociaal wenselijk
- Doe dat wat het beste is voor je mogelijke opdrachtgever
- Wees empathisch!
- Toon moed, lef en durf!
- Toon doorzettingsvermogen en wees consequent
- Doe alles wat je doet, met passie
Wat zijn jouw beste tips om de gunfactor te verhogen?
Plaats een comment hieronder om jouw tips te delen met mij en de andere lezers.