Hoe service overgaat in sales

Hoeveel doe jij voor je klant? En laat je jezelf daar dan voor betalen? Waarschijnlijk steek je je nek uit voor klanten, maar reken je er niets voor omdat je het als service ziet. Dat is zonde, want goede service kan naadloos overgaan in goede sales.

Cross-sell en Up-sell

Veel mensen storten zich zo op de service door van alles te doen en te regelen, maar vergeten vragen te stellen om te kijken hoe ze nog meer kunnen helpen met behulp van andere diensten en producten. Ze vinden zichzelf dan super aardig voor klanten, maar vergeten dat aardig zijn betekent dat je heel veel vragen stelt, goed luistert en kijkt waar je het leven van de klanten nog leuker, mooier, makkelijker, aangenamer kunt maken. En wat hieruit komt zijn inderdaad meer opdrachten voor jou. Dus denk mee, doe je best en zet dit om in een winstgevende opdracht.

Dat kan een servicecontract betekenen of de verkoop van een beschermhoesje. Service verlenen hoeft namelijk niet altijd gratis te zijn. Sterker nog: als jij jezelf laat betalen, kan je jouw klant op lange termijn nog beter helpen.

Pak het moment

De kunst is om je klant of prospect goed te leren kennen en te kijken wat hij/zij al kan of heeft en waar jij nog kunt invullen. Dan kan het dus zijn dat je binnenkomt voor een spijkerbroek maar heel blij naar huis gaat met een spijkerbroek die eigenlijk nog beter staat, plus een gaaf shirt en een leuk jasje. En dat je daar blij mee bent. Dat is sales, maar wat mij betreft ook service. Want je zet de klant optimaal centraal.

Eigen aanpak

Tijdens mijn masterclasses gebeurt het wel eens dat iemand niet aan oefenen toekomt. Vaak bied ik dan aan om in de week na de training met ze te bellen of skypen. Dat doe ik gratis als service. Ik wil namelijk dat iedereen het maximale uit de training haalt. En uiteraard hangt het van de omstandigheden af, maar soms kun je dan gewoon iets extra’s doen. Zo heeft iemand ook eens een mastermindsessie moeten missen door een treinstoring. Ook haar heb ik een gratis skypsessie aangeboden, maar als ik denk dat iemand meer nodig heeft dan het gekochte pakket dan vind ik het ook service om hem/haar een abonnement aan te bieden. Dat is dan weer tegen betaling.

De kunst is om echt goed te luisteren naar je klant en te achterhalen waar hij of zij het meeste mee geholpen is. Dat betekent in sommige gevallen een duurder, maar soms ook een goedkoper product. Op die manier blijft het contact ook langer goed. Belangrijk is dat je als ondernemer heel goed weet wat je allemaal te bieden hebt (een helder overzicht van je producten en diensten) en weet welke pijn ze oplossen. Deze matrix leg ik ook uit in mijn webinars en masterclasses.

Zakelijk gezegd kan je tijdens een servicemoment bouwen aan de relatie met je klant. Inventariseer hoe tevreden jouw klant is en ga na wat je verder nog kunt doen om hem/haar te helpen. Zo laat je een servicegesprek naadloos overgaan in een verkoopgesprek. Hoe pakken jullie dit aan? Plaats je reactie hieronder, zo kunnen we profiteren van elkaars kennis.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *