Kijkje in de keuken:

Ik vind het belangrijk om met de juiste klanten te werken. Een zaal vol mensen buiten mijn doelgroep is verspilde energie. Maar omgekeerd wil ik ook dat mijn prospect of klant precies weet voor wie die kiest. Dat mijn klant van tevoren weet wat hij kan verwachten en wat hij aan mij heeft. Dat maakt zaken doen makkelijker, ontspannen, feestelijker en to-the-point. Heerlijk. Het geeft namelijk een goede relatie en voorkomt teleurstelling. Teleurstelling van mijn kant omdat ik dan werk met klanten die niet ideaal zijn (ik vind dat slopend), maar je voorkomt ook teleurstelling van de prospect of klant die iets anders verwacht. Nu kun je nooit alles voorkomen, maar wel een boel.

Met trots wil ik je vertellen dat het werken met mijn ideale klant heeft geleid tot een conversie van maar liefst 70%. Er zijn dus een groot aantal ondernemers die hebben besloten zich aan te melden voor mijn tweedaagse masterclass en ik kijk er nu al naar uit om in april met ze aan de slag te gaan. Mijn vraag aan jou is dan ook: met wie wil jij graag werken? En waar herken jij je ideale klant aan? Wat doe jij er op dit moment aan om die ideale klant te bereiken? Hoe pak je dat aan?

In het verleden heb ik regelmatig aan de deelnemers van mijn training gevraagd waar ze mij van kennen, wat de reden is geweest om naar de training te komen en waarom ze voor mij hebben gekozen. Dat doe ik om te kijken of mijn online uitstraling klopt met wat mensen vervolgens offline aantreffen. Je moet bij het stellen van zo’n vraag ook wel tegen een stootje kunnen en bereid zijn opbouwende kritiek te incasseren.

 

De waarde van eerlijke feedback

Mijn tip voor jou is: doe hetzelfde. Vraag aan jouw klanten – aan zowel je ideale klanten als de klanten die je liever niet hebt – waarom ze precies voor jou hebben gekozen. En belangrijker nog: doe ook iets met de antwoorden die je krijgt. Ik werd een tijd geleden geconfronteerd met mijn niet-ideale klanten. Dat zorgde bij mij voor een energielek, frustraties en een te lage conversie. Door de bovenstaande vragen te stellen wist ik wat mij te doen stond. Ik durfde mij steeds duidelijker uit te spreken in onder andere mijn blogs en op mijn website. Dat vond ik best spannend, want er haken dan ook mensen af. Maar zoals ik wel vaker zeg en schrijf: ‘Nee’ is ook een antwoord en in heel veel opzichten een antwoord waar ik heel goed mee kan leven.

Dus dat er mensen afhaken is precies de bedoeling. Het gaat er namelijk om dat de juiste mensen overblijven, want die passen bij jouw business en omgekeerd. Het resultaat mag er wezen. Afgelopen donderdag heb ik dezelfde vragen weer gesteld en mensen hadden geen verwachtingen, die ik niet heb kunnen waarmaken. Het feit dat ik mij online duidelijk uit durf te spreken, heeft voor de juiste mensen in de zaal gezorgd en tot een gigantische hoge conversie geleid. Ik glunder nog na……

Nu is dit nog niet alles. Het is slechts een tipje van de sluier. Al dit onderzoek heeft tot flinke besluiten en veranderingen geleid, want dit wil ik natuurlijk meer en vaker. En ik wil het heel graag met je delen. Zeer binnenkort maak ik bekend wat dit voor gevolg heeft. Kan niet wachten het jullie te vertellen.

Ik ben oprecht benieuwd naar wat jullie herkennen in mijn verhaal. Wie is jouw ideale klant? Wie niet? Waarom is dat zo? In hoeverre klopt jouw online uiting met jouw offline uiting? Laat hieronder je reactie achter.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *