Sommige van mijn klanten, voordat ze mijn trainingen hebben gevolgd, waren ronduit slecht in verkopen. En misschien geldt dit ook wel voor jou. Het gebrek aan goede
verkoopvaardigheid kan het starten van je eigen bedrijf of het laten groeien ervan, behoorlijk in de weg staan. Diverse van die (ex)klanten hebben inmiddels een succesvol bedrijf. Er is dus hoop. Ze hebben het verkopen geleerd.
Waarom zijn mensen zo slecht in verkopen?
Vanwege het slechte imago. Als mensen aan verkopers denken, zien ze gelijk die irritante kledingverkoopster voor ons of de welbekende gladde automan. Er wordt gedacht in stereotypes. Om de reden leren zowel kleine als hele grote ondernemers eigenlijk nooit echt goed hoe je nu wel diensten of producten moet verkopen. Geldt dit ook voor jou? Laat dit beeld je niet ontmoedigen om te leren verkopen. Het is echt anders dan je denkt, geloof me.
Hier vast 5 tips om je op weg te helpen:
1. Oefen in enthousiast zijn
Eigenlijk één van de beste tips die er is. Overigens moet je enthousiasme niet verwarren met een soort stuiterende blijheid. Als je dat gaat proberen als verkoper, wordt het geforceerd en daardoor nep. Wat ik ermee bedoel is dat je zelfvertrouwen uitstraalt op een sympathieke manier. Dat maakt dat je betrouwbaar overkomt en het maakt verkoopgesprekken een stuk gezelliger.
Veel ondernemers (ZZP’ers, MKB’ers) zijn te verlegen of te formeel en “echte” verkopers doen veel te hard hun best en overdrijven dan vaak. Als jij jezelf in één van die dingen herkent, raad ik je aan om met je prospects te gaan praten alsof het je vrienden zijn. In mijn training oefenen we dit. In het begin voelt dat heel raar en onnatuurlijk, maar daar wen je aan. Dat is een kwestie van oefenen.
2. Een bezwaar is een slecht gestelde vraag van je prospect
Vragen stellen is sowieso belangrijk om bezwaren te voorkomen, maar soms krijgt je prospect cold feet. Ook dan is vragen stellen die beste methode om bezwaren om te buigen. Wat is het effect van vragen namelijk?
- Je voorkomt discussie
- Je achterhaalt het dieperliggende bezwaar
- Jouw prospect voelt zich serieus genomen
- Je komt er achter wat hij/zij nu echt wil
- Je overtuigt de ander dat je op één lijn ligt
Wat ik bijvoorbeeld vaak vraag als ik op weerstand stuit is: “Wat doe je op dit moment aan het verbeteren van je verkoopvaardigheden?” Als blijkt dat het antwoord is dat ze geen enkel plan hebben, wordt het omdraaien van het gesprek al een stuk makkelijker. En als ze wel een plan hebben is het ook goed. In dat geval kun je vragen of het voldoende is wat ze doen.
3. Ontdek wat je prospect wil en help hem/haar dan vervolgens het ook te krijgen
Op het moment dat je door middel van het stellen van de juiste vragen achterhaalt wat jouw prospect echt graag wil, word je een hele fijne gesprekspartner als je ze vervolgens helpt bij het bereiken van dat doel. Wat ik regelmatig meemaak is dat ondernemers wel graag meer klanten en omzet willen, maar niet altijd bereid zijn om te investeren in het ontwikkelen van hun verkoopvaardigheid. Nu kan ik erg krampachtig gaan proberen de ander te overtuigen dat ze het toch echt een training moeten kopen bij me, maar dat creëert alleen maar discussie en weerstand. Dat heeft geen enkele zin. Vaak geef ik ze dan alvast heel goed advies mee, nodig ik ze uit voor en workshop of lezing en laat ze op eenvoudige manier ervaren wat een paar kleine veranderingen al voor groots effect kunnen hebben. Op die manier wordt het heel laagdrempelig en komen ze er vanzelf achter, dat dit is wat ze graag willen. Dat ze dus echt beter in verkopen willen worden.
4. Follow-up! Zelfs als je denkt dat het hopeloos is
De onderstaande statistieken zijn voor veel mensen een enorme eye-opener en laat je inzien hoe belangrijk het is om niet te snel op te geven.
En houd rekening met het feit dat veel zakenmensen niet op email reageren. Dat is gegeven en geen reden om te snel op te geven. Als je niet meteen iets terughoort, dan is dat dus vrij normaal. Zo’n 63 procent van mensen die om informatie vragen zullen zeker niet bij je kopen in de eerste 3 maanden. En bij zo’n 20 procent duurt dat zelfs langer dan een jaar. Als je het lastig vindt om bij te houden wanneer je wie precies moet terugbellen, dan raad ik je een agenda aan. Elke online agenda biedt je de mogelijkheid om reminders in te stellen.
Doe ik zelf ook. Vrij simpel systeem.
5. Wees eerlijk en integer
Laat zien dat het negatieve beeld dat men heeft van verkopers of van ondernemers niet klopt. Maak duidelijk dat jij op zoek bent naar de behoefte van je prospect en doe ook alleen maar een aanbod als jij die behoefte kunt invullen. Dat is in wezen de kern van wat je doet, je onderzoekt en achterhaalt de behoefte en je helpt de ander bij het bereiken van zijn of haar doelen. Ze zullen je er dan ook graag voor willen betalen en je van harte bij anderen aanbevelen na afloop.