5 tips om stress te voorkomen

Stress en sales gaan niet samen, dat is duidelijk. Maar toch krijgen we allemaal steeds meer te maken met stress. Soms zelfs meer dan je aankunt, waardoor het ook invloed heeft op je werkprestaties. Maar wat kun je hier precies tegen doen? Hoe kan je stress managen? En hoe zorg je dat stres je (werk)succes niet in de weg staat? Ik geef je 5 tips!

Werkstress herkennen

Het lijkt een open deur, maar dit is zó belangrijk… het herkennen van werkstress. Je moet immers eerst het probleem herkennen, voordat je het kan erkennen. Door onze drukke maatschappij is onze mindset veranderd. Iedereen heeft het druk en stress hebben we allemaal, dus we moeten ons niet zo aanstellen, toch? Het tegendeel is waar. Juist omdat we zo druk zijn, blijven we vaak doorgaan met werken, stressen en haasten tot het punt dat het écht te laat is. En dat terwijl het ervaren van stress voor iedereen anders is. Gebruik je vrienden en collega’s (die het ook zo druk hebben) dus ook niet als maatstaf.

Voel jij je de laatste tijd bijvoorbeeld niet zo lekker? Ben je futloos, voel je je opgejaagd en heb je minder zin om aan je werk te beginnen? Denk rustig na over waar dit aan kan liggen. Een griepje, verkoudheid, een deadline waar je tegenop kijkt of is er misschien meer aan de hand? Is de werkdruk niet te hoog?

Relativeren voor de juiste mindset

Hoe belangrijk is die deadline? Moet die ene mail nú nog verstuurd worden of is morgen ook prima? Relativeren is een ontzettend belangrijk onderdeel in het voorkomen en verminderen van (werk)stress. Met de juiste mindset voel jij je niet alleen beter, het bevordert ook je  werkprestaties. Ga voor jezelf na hoe belangrijk alles nu eigenlijk is. Wat zijn de consequenties als iets niet op het geplande tijdstip klaar is? Zijn er alternatieven te bedenken voor hetgeen waar je tegenop ziet? Onthoud dat er in je dagelijkse leven, maar een paar dingen zijn die écht tellen. Probeer je hierop te focussen. Zo leer je om bij opkomende stressgevoelens een onderscheid te maken tussen prioriteiten en bijzaken.

Realiseren dat perfectie niet bestaat

Op LinkedIn lees je het ene succesverhaal na het andere. Op Instagram lijkt het leven altijd zorgeloos en op Facebook worden alleen de leukste momenten gedeeld. Maar zijn deze mensen wel echt zo gelukkig als ze zich op social media voordoen? Waar komt de drang om ‘te delen’ vandaan? Waarom willen we iedereen laten zien hoe leuk ons leven wel niet is (of doen alsof)?

Realiseer je dat perfectie niet bestaat, bij niemand niet. Laat ‘succesverhalen’ van anderen je dan ook niet beïnvloeden. Iedereen heeft tegenslagen, maar bijna niemand durft deze te delen. Probeer te accepteren dat niet alles perfect hoeft te zijn. Met deze mindset zit je niet alleen beter in je vel, het heeft ook positieve effecten op je werkprestaties. Jij bent immers het visitekaartje. Kom je gestrest aan bij een klant, dan heeft dit invloed op je presteren. Een open, ontspannen en vrolijke uitstraling zorgt daarentegen voor een onvergetelijke indruk. En dat is goud waard in de wereld van het ondernemen.

Kwaliteit vs. kwantiteit

Ga jij elk weekend drie verjaardagen langs? Race je ‘s avonds heen en weer om te netwerken? Probeer na te denken welke vriendschappen en contacten écht de moeite waard zijn. Investeer alleen in de mensen waar jij je fijn, goed en relaxt bij voelt. Het gaat immers om kwaliteit. Hoeveel vrienden, contacten en relaties heb jij nodig om gelukkig te zijn? Voorkom dat je naast je werkdruk ook nog gaat stressen over sociale contacten. Afspreken met vrienden moet leuk en ontspannend zijn. Liever 10 goede vrienden dan 30 vage kennissen. Het onderhouden van (te) veel contacten kost je teveel energie en bovendien word je hier niet gelukkiger van.

Even helemaal niets doen

Ja, echt. Even helemaal niets doen is ontzettend goed voor je. In onze drukke en vaak gehaaste maatschappij heb je letterlijk geen tijd meer om je te vervelen. De smartphone, tv of laptop is altijd binnen handbereik, maar de ‘machine’ in je hoofd heeft soms gewoon totale rust nodig. Ga voor jezelf eens na, wanneer je voor het laatst helemaal niets gedaan hebt. Maak tijd om te ontspannen. Ga ‘s avonds eens een kwartiertje in stilte op de bank liggen. Sluit je ogen en laat al je gedachten van die dag door je hoofd glijden. Probeer als het lukt zelfs even aan helemaal niks te denken. Een leeg hoofd bevordert je gemoedstoestand én je prestatievermogen.

Afwisseling van werktaken voorkomt trouwens ook stress. Zorg op een drukke werkdag dat je regelmatig een pauze neemt, waarin je even niets hoeft van jezelf. Zelfs de kleinste pauzes kunnen een verschil maken, dus investeer in deze ‘relaxmomenten’.

(Werk)stress signalen

  • Met tegenzin aan je werk beginnen en/of naar het werk gaan
  • Lichamelijke spanningen ervaren op kantoor
  • (Meer) moeite hebben met veranderingen, zowel op werk als privé gebied
  • Je productiviteit is gedaald
  • De vermoeidheid neemt toe, als je thuis komt ben je futloos en uitgeput
  • Je bent meer emotioneel dan je gewend bent, je ervaart een gespannen gevoel
  • Je hebt meer moeite met concentratie
  • De verleiding om je ziek te melden wordt steeds groter
  • Je hebt moeite om te ontspannen en ervaart een opgejaagd gevoel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *