- Vrouwen vragen te weinig voor hun producten/diensten
Vrouwen moeten beter voor zichzelf opkomen en durven vragen wat ze waard zijn. Te vaak zorgt een chronisch tekort aan zelfvertrouwen ervoor dat we terughoudend zijn. Veel vrouwen zijn bang dat ze hun normen en waarden verliezen en worden gezien als iemand die alleen maar voor het geld gaat. Ladies, snap out of it! Als iemand vraagt wat jouw prijs is dan maak je oogcontact, je zegt wat de waarde is en wacht rustig op antwoord. Als jij vervolgens hoort dat je prijs te hoog is, dan spreek je niet met je ideale klant. Punt. Leg prijzen op tafel die voor winst zorgen, anders ben je bezig met een hele dure hobby en niet met een echte business!
- Vrouwen nemen beslissingen op basis van emoties
Als vrouwen zijn we soms geneigd om dingen persoonlijk op te vatten. Als het niet direct gaat zoals we bedacht hadden, gaan we meteen aan onszelf twijfelen. Niet doen. Het is gewoon business. Jouw klanten of prospects hoeven jouw persoonlijke gevoelens niet te kennen of te weten. Het is niet relevant. Ik heb wel eens wakker gelegen van een deal die niet doorging en lag uren te piekeren over wat er verkeerd ging. Ben ik niet aardig? Heb ik iets verkeerds gezegd of gedaan? Twijfelen ze aan mijn kwaliteit? Die gedachtes kwamen eerder dan het idee dat het wellicht geen match is of dat het bedrijf nu andere prioriteiten heeft of dat het gewoonweg niet mijn doelgroep is. Gebruik gegevens en feiten als je belangrijke zakelijke besluiten neemt. Focus je op dat wat het beste is voor jouw business. Ik ben niet zo’n fan van vrouwen die zaken doen als mannen, maar als het gaat om besluitvorming is het wel gepast. Daarbij is het trouwens ook niet handig om je business gecompliceerd te maken met persoonlijke relaties. Zo is het bijvoorbeeld niet slim om iemand aan te nemen die je vervolgens niet zou kunnen ontslaan, omdat het je vriendin is of familie.
- Geen competitieve houding
Als het om zaken gaat meten we succes aan winst. Aan de andere kant zitten we nu in een economie waar we steeds aan het ‘over-deliveren’ zijn om klanten aan te trekken en te behouden. Dat is een hele goede strategie, maar dames: er zijn grenzen! Als je alles maar weggeeft, is er niets meer om mee naar huis te nemen. Wees ook niet bang om achter je centen aan te bellen, hoe vervelend dat soms ook is. Het is niet nodig om je klanten te sponsoren. Je hebt een dienst geleverd en daar staat wat tegenover.
- Vrouwen durven vaak niet om de deal te vragen
Over het algemeen zijn vrouwen goed in communiceren en het opbouwen van relaties. Erg belangrijk in business. Alleen vergeten we soms om direct een deal te vragen. We presenteren onszelf, geven aan wat we kunnen, maar vergeten de vervolgstappen te zetten en acties te ondernemen. Het is prima om 30 minuten in te plannen om koffie te gaan drinken met jouw klant of prospect en ze te woord te staan, maar je hoeft niet ter plekke zijn probleem op te lossen. Stel verhelderende vragen om de pijn goed boven tafel te krijgen, maak duidelijk dat jij de beste bent om dit voor ze op te lossen en vertel vervolgens wat het ze kost om dit te doen door te zeggen: “Wanneer wil je beginnen?”
- Het supervrouwensyndroom
Supervrouwen kunnen alles. Ze kunnen geweldig zaken doen, runnen het huishouden en zijn ook nog eens geweldige moeders en partners. Maar laten we eerlijk zijn vrouwen: supervrouwen bestaan niet. Het stomste wat je kunt doen (en oprecht gevaarlijk voor je business) is denken dat je alles alleen kunt en niet delegeert of om hulp vraagt.
Zorg ervoor dat je een groep van adviseurs om je heen verzamelt. Dat zijn vier of vijf mensen die in jouw succes willen investeren. Iemand die al een succesvolle ondernemer is, een potentiële klant, een mentor, een accountant en mogelijk een advocaat. Vaak heb je deze mensen wel in je omgeving, maar weten ze niet van jouw bestaan af of zoek je ze niet op. Breng jouw adviseurs af en toe bij elkaar en het mooiste is, ze werken voor je of geven advies in ruil voor dinertje of een fles wijn ;-). Als je getrouwd bent en/of kinderen hebt, kan het zijn dat je hulp nodig hebt in de huishouding. Iemand die schoonmaakt, wat boodschappen voor je kan doen en af en toe op de kinderen past. Durf ook hier om hulp te vragen. Als vrouwen luisteren we vaak naar onze innerlijke stem. Zorg er dan wel voor dat het hier om een positieve innerlijke dialoog gaat. Begin niet iedere dag in de stress aan een race. Mij is meditatie vaak aangeraden, iets waar ik nog veel van kan leren. In ieder geval: gun jezelf ook een break.
- Faalangst
Als vrouwen “falen”, dan proberen ze dit liever te verbergen dan te erkennen en te delen. Op die manier je in het idee geloven dat je de enige bent die faalt. We proberen het er allemaal zo gemakkelijk uit te laten zien. Maar het is soms lastig. Nou en? Het is goed om een eerlijk gesprek met jezelf te hebben over alle uitdagingen waar je tegenaan loopt. Bedenk daarbij ook hoe wij vrouwen elkaar kunnen helpen in plaats van doen alsof alles easy is.
Het is van groot belang dat we deze hindernissen en obstakels overwinnen. Het durven nemen van risico’s is de beste manier om dit te doen. Dus voor alle vrouwen in business: stap uit die comfortzone! De belangrijkste factor die bepaalt of jij succesvol bent is niet je geslacht, maar dat ben jij. Sta open voor kansen, grijp ze aan en neem risico’s. Zoek de meest uitdagende, heftige, lastigste klus die je maar kunt vinden en dan…bam…neem je controle over de situatie.
- Vrouwen schatten zichzelf te laag in en denken te klein
Wij vrouwen denken niet groot genoeg. Hoewel ik niet direct fan van Donald Trump en zijn schrijfstijl ben, houd ik wel van de titel van zijn boek: Think big and kick ass. We zijn ongelooflijk getalenteerd. In staat tot grootse dingen en het doorvoeren van veranderingen. Stel je eens voor wat er allemaal mogelijk is als we een grote visie durven na te streven. Vrouwen zoals Oprah Winfrey en Arianna Huffington spreken vaak over het vinden van hun “purpose in live”. Ze worden gedreven door hun levensdoel en maken maximaal gebruik van al hun talenten. Het gaat er niet om dat je enorme rijkdom vergaart of de grootste titel claimt, maar vraag jezelf in alle eerlijkheid af: “Gebruik ik mijn potentieel? Blijf ik klein en bescheiden of durf ik te gaan staan voor wat ik kan en waard ben?”
Wat herken jij uit bovenstaande manieren waarop wij vrouwen onszelf saboteren? Deel hieronder zodat wij er allemaal van kunnen leren.