Verkoop jij een product dat extra uitleg behoeft? Iets dat je niet simpel via een webshop aan de man krijgt? Dan is het van belang om mensen kennis te laten maken met jouw oplossing. Neem ze aan de hand en begeleid ze stapsgewijs door het proces tot een aankoop. Deze week geef ik je tips over hoe je dat het best kunt aanpakken. Er zijn genoeg manieren om een salesfunnel vorm te geven en ze hebben allemaal te maken customer journey en die verschilt per onderneming. Hieronder vertel ik je hoe ik mijn salesproces aanpak, dit heb ik zo vormgegeven op basis van een heleboel trial and error. Dit werkt voor mij, doe er je voordeel mee en put er inspiratie uit. Maar verlies de specifieke behoeften en pijnen binnen jouw doelgroep niet uit het oog en pas jouw salesfunnel hierop aan.
Naamsbekendheid
Je kunt niet verwachten dat mensen iets van jou gaan kopen als ze je nog niet kennen. Investeer dus eerst in naamsbekendheid. Zorg dat je in de spotlight staat op de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt, zowel online als offline. Die eerste stap is spannend, maar het is belangrijk om uit je comfortzone te stappen en jezelf te tonen. Als je van tevoren goed hebt nagedacht over hoe je dit gaat doen en een mooi plan hebt uitgeschreven, zal je merken dat de uitvoering heel makkelijk en vooral heel leuk is!
Schriftelijke waarde
Als mensen je bedrijfsnaam weten, willen ze meer weten van het aanbod en de prijs. Daarvoor kunnen ze op jouw website terecht. Hier heb jij namelijk een helder overzicht gemaakt van wat jij precies aanbiedt. Onthoud dat mensen zelden op basis van één websitebezoek een aankoop doen, zeker als het om unieke diensten/producten gaat. Zorg dus dat je jouw websitebezoekers aan je bindt door gratis waarde weg te geven. Bloggen is hier een goed voorbeeld van. Door consistent berichten te plaatsen, weten mensen wat ze van je kunnen verwachten. En schrijf niet om het schrijven. Schrijf om waarde te geven, zodat iemand na het lezen van jouw verhaal een stukje ‘rijker’ is geworden. Als je het schrijven eenmaal in de vingers hebt, kan kun je eenvoudig en snel een groot pubiek bereiken door een Ebook te gaan schrijven. Dit kan kun je richten op een specifiek onderwerp, zodat jij jezelf weet te onderscheiden. Het Ebook is gratis te downloaden in ruil voor een e-mailaders (en die zijn voor jou weer heel waardevol).
Weggevers
Door regelmatig iets aan mensen weg te geven, kan je op termijn ook iets terug gaan vragen. Nog niets waar mensen voor hoeven te betalen, maar een kans om jou live te zien en jouw dienst/product uit te kunnen proberen. Dit kan zijn in de vorm van een Ebook, een skypesessie of een gratis workshop. Kies een thema dat gerelateerd is aan de pijn of oplossing voor jouw doelgroep en bouw daar een activiteit omheen. Hiervan vraag je net iets meer van je volgers, maar het blijft nog gratis. Je vraagt ze bijvoorbeeld om op een bepaalde tijd ergens aanwezig te zijn (online of offline).
De laatste stap
Je kunt ervoor kiezen om tijdens de stap hierboven al met jouw aanbod te komen. Dat doe ik soms ook. En eigenlijk kan je overal wel met jouw aanbod komen. Het is immers belangrijk dat degenen die dat willen, overal over kunnen gaan tot een aankoop. Maar soms is het fijn om nog een laatste stap in te bouwen. Hiervoor vraag je een kleine vergoeding, zodat je nog meer waarde kunt bieden. Denk hierbij aan een workshop, lezing of training. Deze is vaak een vruchtbare investering, want de mensen die hierop af komen zijn eerder geneigd om jouw ‘hoofd’ dienst/product te komen. Het is zo’n warme groep, dat de kans op een aankoop erg groot is. Het is van belang dat je hier een goede afspiegeling geeft van wie je bent en wat je doet. Leg bezoekers in de watten, want je houdt hier duurzame klanten aan over.
Omdat ik een dienst verkoop die veel persoonlijk contact vraagt, ga ik regelmatig voor een ‘laatste stap’. Dit keer doe ik dat in de vorm van een kennissessie. Omdat de gratis kennissessie in oktober een groot succes was, heb ik ervoor gekozen om in januari twee nieuwe kennissessies te organiseren. Ik vraag er dit keer een symbolisch bedrag van €27 voor, puur om uit de kosten te komen. Dat komt vooral omdat ik dit keer heb gekozen voor twee bijzondere locaties die net wat meer allure hebben. Ook heb ik mijn content aangescherpt en is er meer ruimte voor persoonlijke vraagstukken. Ik geloof dat je alleen met overtuiging kunt ondernemen als je een positieve instelling hebt. En de basis daarvan is mentale kracht: een sales-mindset. Deze kracht is niet te meten in wat je wél doet, maar vooral af te lezen aan de dingen die je niet (meer) doet. Alleen met een sales-mindset ben jij in staat om je doelen te behalen. Hoe je jezelf deze sales-mindset kunt aanleren vertel ik je tijdens de kennissessie in januari (één op de 10e en één de 12e). Jij bent er toch ook bij?