Vind jij jezelf grappig? Ik vind mezelf in ieder geval hilarisch.
Wat gebeurt er met je als je dit leest? Walg je van me? Of vind je het wel geestig dat ik zo overdreven en mezelf niet al te serieus neem? De kans is groot dat je voor de tweede optie gaat. Althans, dat hoop ik.
Ik gebruik humor overal. Aan tafel bij een prospect, in mijn trainingen, thuis….het maakt niet uit. Het is voor mij een manier om te communiceren. Sommige dingen zijn gewoon ronduit geestig en iemand laten lachen is altijd gaaf.
Een soepel deegje
Een vleugje humor brengt wat lucht in een situatie zoals de bellen in een luchtige cake. Het maakt het geheel soepeler en het resultaat beter. Maar is verkopen wel iets om grappen over te maken? Het succes van jouw bedrijf staat immers op het spel. Ik vind van wel. En deze week vertel ik je waarom.
Verkopen lijkt misschien een serieuze aangelegenheid, maar een juist getimede en gepaste grap, kan de angel uit een situatie halen. Daarbij laat je zien dat jij jezelf niet zo serieus neemt. En dat mag best, want er zijn al genoeg mensen die zichzelf verschrikkelijk belangrijk vinden.
Bedenk eens hoe jij je zou voelen als er een soort robot voor je zou staan? Inderdaad, het zou afstand creëren en je geen goed gevoel bezorgen. Door het inzetten van humor, laat je jouw menselijk kant zien. En met mensen kan overlegd worden. Daarbij draagt humor bij aan jouw gunfactor en zijn mensen eerder geneigd zaken met je te doen.
Humor jaagt beren van de weg
Humor is daarnaast een perfecte manier om belangrijke, pittige boodschappen zacht te laten landen. Vanwege mijn theaterachtergrond heb ik het vermogen om typetjes te spelen en daarmee bepaalde situaties komisch neer te zetten. Het effect daarvan is dat ik een situatie kan creëren waar ieder zich in kan herkennen (een situatie die te maken heeft met de dingen die je als ZZP-er en MKB-er soms ervaart), maar dan op een veilige manier.
Het werkt heel goed om dingen op te blazen. De angst voor afwijzing bijvoorbeeld. Als je dit opblaast wordt het komisch en daarmee haal je de lading eraf. De boodschap is dan: “Je overleeft het wel. Komt wel goed.” of: “Het is vaak niet zo als jij denkt dat het is”. En die bevestiging hebben mensen nodig voordat ze uit hun comfortzone kunnen stappen en kunnen stretchen.
Ik doe dat bijvoorbeeld door verkopen te vergelijken met een wortelkanaalbehandeling. Het is een onverwachte, grootste metafoor die toch een snaar raakt. Maar ook milde vormen van zelfspot of verrassend en overwacht uit de hoek komen worden enorm gewaardeerd. Zelfs de man in het strakste pak krijg je mee door een rake grap.
De kleine lettertjes
Humor is van groot belang, maar let wel: te veel flauwe grappen werken averechts. Vermijd sarcasme en grappen die als beledigend kunnen worden opgevat. Wees jezelf en probeer niet grappig uit de hoek te komen als je dat niet bent. En zoals ik eerder al zei: zelfspot mag. Let er echter wel op dat je jezelf niet naar beneden haalt. Dan wordt je niet meer serieus genomen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]