Ik zal maar gewoon heel eerlijk met je zijn. Dit blog heeft me net wat meer tijd en denkwerk gekost dan de meeste van mijn andere blogs. Dat komt omdat ik het idee had dat ik mij moest verantwoorden over een verandering die ik aan het doorvoeren ben in mijn business. Dat is volslagen onzin natuurlijk, maar wel een interessante gedachtegang die mij inspireerde. Het maakte me weer eens bewust van hoe belemmerende overtuigingen werken of tegenwerken beter gezegd. Het inspireerde me tot dit blog.
De grote verandering
Met het publiceren van dit blog, kunnen ook mannen zich aanmelden voor mijn trainingen, webinars (nieuw in mijn aanbod), seminars, workshops en andere activiteiten.
Ik ben ooit begonnen mij op alleen vrouwen te richten. Het afgelopen jaar kreeg ik echter steeds vaker de vraag waarom ik eigenlijk alleen maar voor vrouwen kies. En daar waar ik deze vraag eerst overtuigend kon beantwoorden, merkte ik dat dit me steeds minder goed afging. Tot ik mijzelf ineens oprecht afvroeg ‘Ja, waarom eigenlijk?’
2 Redenen waarom het oké is om van gedachten te veranderen.
1. Wanneer de realiteit anders is dan je verwachtingen
Soms heb je een idee waarvan je in het begin denkt: ‘Dit is het. Dit gaat het worden en zo moet het zijn. Mijn idee wordt direct omarmt door mijn doelgroep.’ In de praktijk blijkt het dan toch net even anders uit te pakken.
Zo dacht ik bijvoorbeeld dat vrouwen zich massaal zouden storten op het beter leren verkopen van zichzelf en van hun product of dienst. In de realiteit kwam ik toch meer weerstand tegen dan ik had gedacht. Helemaal niet erg trouwens. Sterker nog: het was juist enorm leerzaam. Vanuit het verkopen ben ik gelukkig gewend om te dealen met weerstand ;-). Voor een gedeelte komt die weerstand voort uit het gegeven dat vrouwen over het algemeen wat langer doen over het nemen van beslissingen, wat kritischer zijn en wat meer mitsen en maren hebben. Maar het komt ook doordat ik mijn persoonlijke profiel te veel geplakt heb op vrouwen in het algemeen.
De pijn die ik oplos en de manier waarop ik dat doe met SalesDIVA, hebben niets te maken met man of vrouw zijn. Het heeft veel meer te maken met een type ondernemer. Een ondernemer die ambitieus is, aan zelfreflectie doet, durft te investeren in zichzelf, fouten durft te maken en verantwoordelijkheid neemt voor zijn of haar eigen succes. Ik ken voldoende vrouwen en mannen die dat doen. Dus waarom zou ik mij nog beperken?
2. Wanneer je jouw geloof, overtuigingen of ideeën bent ontgroeid
- ‘Als je eenmaal een doelgroep hebt gekozen, kun je niet meer switchen. Zeker niet als je al een tijdlang duidelijk verkondigd dat vrouwen jouw doelgroep zijn’
- ‘Je maakt jezelf ongeloofwaardig wanneer je nu ineens ook mannen toe gaat laten’
- ‘Je gaat vast een boel dames verliezen, want ze vonden jou juist uniek omdat je alleen vrouwen toeliet’
- ‘Door bewust alleen voor vrouwen te kiezen heb je een mooie niche en groei je veel sneller’
Dit zijn voorbeelden van overtuigingen die ik heb gehad. Ja, je leest het goed, ik zeg: ‘gehad’. Verleden tijd. Afgelopen zomer schreef ik in mijn blog over de ondernemersdip dat ik mijzelf vergeten was de vraag te stellen: ‘Vind ik het nog wel leuk, wat ik doe?’. Die heb ik nu vertaald naar ‘Voelt het nog wel goed om alleen met vrouwen te werken en vind ik het nog wel leuk om ‘nee’ tegen mannen te zeggen?’ Het antwoord lijkt me duidelijk.
Ik heb in mijn hele leven de overeenkomsten tussen mannen en vrouwen eigenlijk veel interessanter gevonden dan de verschillen. In mijn beleving is het juist goed de verschillen en overeenkomsten als voordeel in te zetten.
Oh ja, nog even for the record, er zijn natuurlijk veel meer dan 2 redenen te bedenken en die van jou zijn minstens zo rechtsgeldig als die van mij. En nu ben ik eigenlijk wel benieuwd. Wat vind jij van mijn keuze? Vertel het me in het reactieveld hieronder.