Zat van sales | Zeven tekenen van een ondernemersdip

Jij doet niets anders en toch verminderen jouw salesresultaten. Herkenbaar? Misschien zit je wel in een ondernemersdip. Je bent op een of andere manier jouw unieke energie kwijtgeraakt. Het verkopen voelt steeds meer als leuren of zelfs als trekken aan een dood paard. Ben jij nou zo slim of zijn die anderen nou zo dom? Jullie zitten in ieder geval niet op één lijn. Zonder het door te hebben ben je afgegleden naar het dal dat ondernemersdip heet. Check de symptomen hieronder en verbeter je sales.

Uitgeleerd

Je bent gestopt met volgen van salestrainingen en vergaart geen informatie om beter te worden. Waarom zou je meer leren? Je bezit alle kennis en toch lukt het je niet om meer te verkopen. Je bent de honger naar nieuwe ontwikkelingen kwijt. Dat is zonde, want zo verouderd jouw kennis en ga je ook niet beter presteren.

Liever relaxen

Je bereid je nauwelijks meer voor op salesgesprekken. Je denkt morgen in de auto wel na over wat je wil gaan zeggen. En je vindt tussendoor nog wel tijd om je te verdiepen in gesprekspartner. Onder het mom ‘uitgerust aan het werk’ besluit je de avond voor een belangrijk gesprek liever te relaxen dan je voor te breiden. Het resultaat: Je weet niet precies met wie je aan tafel zit en jouw aanbod is niet persoonlijk. Daardoor ga je met lege handen naar huis.

Daar gaan we weer

Je wordt al moe bij het denken aan een verkoopgesprek. Laat staat dat je er één gaat voeren. . Ze wijzen je toch wel af. En daar kan jij helemaal niets aan doen. Maar vis jij dan wel in de goede vijver? Oftewel: klopt jouw doelgroep wel? Ga na welke behoefte je precies voor wie invult.

Speel op safe

Jouw verkoopgesprekken zijn eigenlijk allemaal hetzelfde. Je hebt een structuur gevonden die in het verleden werkte en daar houd jij je aan vast. Je verbaast je dan ook oprecht over het feit dat jouw succesformule is uitgewerkt. Dat kan toch haast niet? Je hebt geen fut meer om na te denken waar het aan kan liggen en hebt al helemaal geen zin om jouw manier van doen totaal om te gooien.

Het ligt altijd aan de ander

Jij hebt de boel op orde, maar de ander snapt jou en jouw product niet. Je doet heus je best, maar op één of andere manier komt de boodschap niet over. Is iedereen nou echt zo dom?
Het is makkelijk om alles en iedereen de schuld geven. Makkelijker dan kritisch naar jezelf te kijken. Doorbreek die nare vicieuze cirkel en ga aan jezelf werken!

Twijfel aan je tarieven

Je hebt alles gedaan: van hoge prijzen om het bovensegment te bereiken tot bodemprijzen voor groter bereik. En toch lopen gesprekken stuk op prijsafspraken. Het maakt je aan het twijfelen van je eigen producten en zelfs je eigen kunnen.

Waar blijven die mensen toch

Van Facebookadvertenties tot LinkedIn Pulse. Je doet veel aan marketing, maar toch blijft het stil. Ook hier geldt: vis jij wel in de juiste vijver? Maar ook: zet jij wel de juiste kanalen in? Ga na wie je doelgroep is en zoek uit waar zij zich bevinden.

Denk je dat jij op een ondernemersdip afstevent? Geen paniek, ik heb er zelf ook in gezeten. In dit blog vertel ik je er meer over en lees je hoe je er weer bovenop komt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *